Ajankohtaista

Ajankohtaiset

Jeri Leppänen sujahti lukio-opintoihin pelaamalla 

Peleistä kiinnostuneelle Leppäselle Pelit ja pelaaminen -  ilmiö tarjosi mahdollisuuden sujahtaa lukio-opintoihin kivuttomasti. 


Nettilukiossa ilmiöpohjainen opiskelu on ollut luonteva osa opiskeluja vuodesta 2008 lähtien. Ilmiöpohjainen opiskelu toteutetaan ilmiökokonaisuuksina, joissa opiskelija voi ilmiön puutteissa suorittaa lukiokursseja sekä kuunnella ja osallistua ilmiöön liittyvään keskusteluun asiantuntijoiden johdolla.  Vaikka lukio-opinnot voi suorittaa ilman ilmiöopintojakin, monelle “ilmiöihin” osallistuminen tuo mielekkyyttä ja motivaatiota opiskeluun. Näin on myös 26-vuotiaan Jeri Leppäsen kohdalla.


Ilmiöinnostus heräsi Nettilukion matkaoppaasta

Leppänen aloitti opintonsa syksyllä 2018. Ilmiöistä hän sai tietoa heti opintojensa alussa Nettilukion matkaoppaasta. 

–  Päätin heti, että tuota ainakin haluan kokeilla, sillä se kuulostaa niin mielenkiintoiselle. 

Vaikka Leppänen on suhteellisen tuore nettilukiolainen, hän on ennättänyt jo osallistua Pelit ja pelaaminen - ilmiöön. Ilmiö oli samalla myös Jerin ensimmäinen lukiokurssi. 

–  Pian sen jälkeen kun olin lukenut Nettilukion matkaoppaan, Muikusta tuli viesti, joka mainosti seuraavan ilmiökurssin alkua. Näin valikoitui ensimmäinen kurssini nettilukiossa.



Pelaamalla opiskelijasta asiantuntijaksi

Peleistä kiinnostuneelle Leppäselle Pelit ja pelaaminen -  ilmiö tarjosi mahdollisuuden sujahtaa lukio-opintoihin kivuttomasti. 

–  Pelit ja pelaaminen -ilmiö oli aivan kuin minulle tehty ilmiökurssi. Olen intohimoinen pelaaja ja elämässäni pelit ovat olleet aina läsnä. Joskus on tullut pelattua enemmän lautapelejä ja roolipelejä toisinaan taas tietokonepelejä.

Vaikka pelaamisen määrä ja muoto ovat vaihdelleet Jerin elämän varrella, ilmiössä hän sai kuitenkin tuntea ja kokea olevansa asiantuntija, eikä vain pelkkä opiskelija. Asiantuntijan roolissa oppiminen ei tuntunut kivuliaalta pänttäämiseltä vaan mielekkäältä tekemiseltä. 

–  Oli aivan huippua päästä tutkimaan itselle merkityksellistä aihetta niin monelta eri suunnalta ja saada samalla tästä kaikesta kurssisuoritus, hän toteaa. 

 

Ilmiötuotoksessa saa toteuttaa itseään 

Leppänen kuului niihin oppilaisiin, jotka tuottivat Pelit ja pelaaminen - kurssin aikana ilmiöön liittyvän tuotoksen. Tuotoksella tarkoitetaan ilmiöön liittyvää teosta,  jossa käsitellään ilmiöön liittyviä aiheita vapaavalintaisella tavalla. Tuotoksen työstämiseen saa ohjausta sekä ilmiön ohjaajilta että ilmiöön osallistuvilta asiantuntijoilta. Teoksen muotoa tai sisältöä ei rajoiteta. 

–  Yllätyin kovasti, kun sai täysin vapaat kädet tuotoksen suhteen. Sai siis tehdä ihan mitä halusi, ihan millä tahansa tavalla, kunhan se liittyy teemaan! hän hehkuttaa. 

Leppäsen tuotokseksi valikoitui lopulta projekti, jossa hän opettaa äitiään pelaamaan videopeliä. Prosessin hän dokumentoi videoille. 

–  Varasin hieman liian lyhyen ajan kaiken videomateriaalin editointiin, joten lopussa alkoi tulemaan hiukan kiirettä editoinnin suhteen, hän kertoo.

Kaikkiaan projekti oli kuitenkin opettavainen kokemus niin äidille kuin lapsellekin. 
Missä muualla voisi päästä tekemää jotain näin siistiä opiskelun puitteissa, kuin ilmiökurssilla? Leppänen kysyy. 

 

Tulevaisuuden ilmiöopiskelija

Jerin mielestä ilmiöopiskelu ei sisältänyt mitään erityisen haastavaa. 

–  Se oli hyvin sujuva kokonaisuus ja ihmiset kurssilla oli todella mukavia. 

Jeri aikoo osallistuja sanojensa mukaan “ehdottomasti” tuleville ilmiökursseille. 

–  Tämä on niin mielenkiintoinen tapa opiskella, että eihän tätä voi jättää vain yhteen kurssiin.

Itseasiassa Jeri on jo ilmoittautunut tulevalle ilmiö-kurssille. Ilmiön aiheena on ihminen ja kone, 

–  En malta odottaa, että pääsen taas ilmiöiden äärelle, hän toteaa haastattelun lopuksi. 


Mitä muuta meillä Otavassa...