Parhaillaan keskeistä
Teemme tällä hetkellä kehittämistyötä erityisesti seuraavien teemojen parissa:
- LOPS2021-työ eli uuden opetussuunnitelman sisäänajo ja lukiolain toimeenpano
- Erityisen tuen tarpeisiin vastaaminen
- Opiskelijahyvinvointi
- Uuden opetussuunnitelman mukaiset opintojaksot
- Ainerajat ylittävä oppiminen eli teemaoppiminen tai ilmiöpohjainen oppiminen
Sisäisen kehittämisen lisäksi edistämme edellä kuvattuja kehittämistehtäviä ulkoisesti rahoitetuissa hankkeissa:
- OKO!-hanke: osallistava ja pelillinen oppiminen, osaamismerkit, monimediaiset oppimismateriaalit ja ekososiaalinen sivistys (ESR)
- Santra 2: chattibotit opiskelijan ohjauksen ja oppimisen tueksi (OPH)
- HOT-hanke: Hyvinvointipalvelut opiskelun tueksi (ESR)
- Oppimisen osaaja! Opiskelukyky, yksilölliset tarpeet ja osallisuus lukio-opinnoissa (OPH)
- OIDO – Opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen digitaalisissa oppimisympäristöissä (OPH)
- Mestariharjoituksia – materiaali- ja harjoituspakki LOPS2019 (OPH)
Tämä laatukäsikirja on laadittu osana Opetushallituksen rahoittamaa Tulus – Tulevaisuuden lukioon suuntaamassa -kehittämishanketta.
Aiemmin tehtyä
Nettikoulutuksissa on aiemmin panostettu mm. vertaisuuteen ja osallisuuteen sekä ilmiöpohjaiseen oppimiseen. Verkko-oppimisessa keskeistä on kohtaaminen, palaute ja arviointi sekä oppimista tukevat, pedagogisesti perustellut materiaalit ja oppimispolut. Aiemmin olemme kehittäneet mm.
- Ilmiöpohjaisen oppimisen kehittäminen 2007-
- Vertaisuus ja osallisuus verkossa: Oppikamu
- Henkilökohtaiset oppimispolut: Poluttamo
- Arvioinnin kehittäminen: Arviointiklubi, Pulssi, Sykettä arviointiin
Lue lisää meneillään olevista ja menneistä hankkeista mm.
Tämä laatukäsikirja on laadittu osana Opetushallituksen rahoittamaa Tulus – Tulevaisuuden lukioon suuntaamassa -kehittämishanketta.