Hilkka Pohjonen

Haastattelu vuodelta 2017 (Nettilukio 20 vuotta)

Hilkka Pohjonen
Hilkka Pohjonen suoritti lukio-opintonsa nettilukiossa hoitajan töidensä ohessa. Hilkka pääsi soveltamaan ammattiosaamistaan lukion kursseilla sekä ilmiöpohjaisen oppimisen jaksoille osallistuessaan.

KUKA OLET JA MITEN LIITYT NETTILUKIOON?

Olen Hilkka Pohjonen Hämeenlinnasta! Liittymiseni Nettilukioon kävi ihan sattumalta. Kesällä 2010 onnittelin 70-vuotispäivänsä kynnyksellä valkolakin saanutta ystävääni. Mainitsin hänen saavuttaneen unelman, jota itse elättelin eläkkeelle jäätyä: opiskella aikuislukiossa tähtäimenä ylioppilastutkinto. Onnittelemani mies vastasi: ”Ei vasta silloin, vaan mene tänään Otavan Opiston Nettilukion sivuille ja aloita”.

Olin jo aiemmin miettinyt,voisiko jossain suorittaa kertausmielessä peruskoulun yläasteen. Nettilukiosta tuli samana päivänä vastaus, ettei se ole tarpeen, vaan voi aloittaa lukio-opinnot, kun toimittaa kopion keskikoulun päästötodistuksesta. Sen saamisesta oli minulla aikaa jo lähes 40 vuotta. Suuri osa aikaisemmin koulussa oppimaani oli muuttunut. Niinpä postitin kopion, ja samalla viikolla sain tervetulotoivotuksen Nettilukioon ja opintoihin tähtäävän aloituspaketin. Tunne oli huikaiseva: olin ollut tavallinen työssäkävijä, nyt myös lukiolainen! Onko minusta tähän?

MUISTOJA NETTILUKION TAIPALEELTA

Mieleen painuneita muistoja noiden yli kolmen vuoden ajalta on vaikka kuinka paljon. Ihan ensimmäinen vahvistus oikealla polulla olemisesta oli tieto valinnastani Otavan Opiston vuoden aikuisopiskelijaksi. Sateisella ja tuulisella Mikkelin torilla Taru Kekkonen julisti sen hyvin harvalle kuulijakunnalle, itse näin tapahtuman netistä. Nettiopiskelijoiden tapaaminen marraskuussa -11 konkretisoi, missä ja keiden kanssa olen verkossa tekemisissä. Samalla vanhan, kunnianarvoisan opistorakennuksen näkeminen oli vaikuttava. Opiskelijan puheenvuoro ilmiöpohjaisesta oppimisesta Aulangolla oli huolella suunniteltu ja harjoiteltu, mutta siitä huolimatta jännittävä kokemus. Lakkijuhla joulukuussa -13 toteutti unelmani ja palkitsi kaikki sen eteen tekemäni, poisti huolet, pelot ja epävarmuudet siitä voiko tämä haave toteutua.

MIKSI NETTILUKIO? MITÄ ERITYISTÄ NETTILUKIO JUURI SINULLE TARJOSI

Nettilukio oli tuohon aikaan ainoa todellinen vaihtoehtoni lukiokurssien suorittamiseen. Aikuislukio ei olisi tullut kysymykseenkään epäsännöllistä kolmivuoroista sairaalatyötä tehneelle ainakaan kuuteen vuoteen. Nettilukiolaisena opiskelunsa sai suunnitella mieleisekseen. Opettajat olivat kiitettävästi tavoitettavissa, silloin kun apua tarvitsi. Ryhmäkurssit oli jaksotettu sopivasti, ettei sen suhteen tullut liiaksi kuormitusta. Tunteideni vuoristoradalla keskeyttäminen ei käynyt kertaakaan mielessäni.

Ilmiöpohjainen opiskelu oli täysin uutta ja ihmeellistä, ja samalla sieppasi ainakin minut täysin pauloihinsa. Vieläkin ihmettelen, mitä kaikkea sai ja voi tehdä lukio-opinnoissa! Pääsin tutustumaan mielenkiintoisiin ihmisiin ja asioihin. Haastattelin mitä monipuolisempia asiantuntijoita, olin radion toimituksessa hyväntekeväisyyskeräyksen puhelinvastaajana, tein blogeja, tietovisailuja jne. jne. ilmiötuotoksina opettajien kärsivällisellä ja korvaamattomalla avustuksella. Olin roolipelissä Hildegard Bingeniläisenä, ja lukemattomissa verkkokeskusteluissa niin ilmiöissä kuin kurssien sisällä.

Kun tällä hetkellä olen aikuislukiossa aineopiskelijana, Nettilukion aika on haikeana mielessä. Nyt istumme pulpeteissa, saamme kotitehtäviä, viittaamme ja vastaamme opettajan kysyessä. Ei tulisi kuuloonkaan ilmiöopiskelun kaltaiset ”sooloilut”. Opiskelun mielekkyys ja antoisuus ovat ainoat yhteiset tekijät verrattaessa Nettilukiota ja luokkaopetusta.