fbpx

Mia Pesonen

Haastattelu vuodelta 2017 (Nettilukio 20 vuotta)

Mia Pesonen
Mia Pesonen on ollut Nettilukion vaiheissa mukana sen alkumetreiltä saakka erilaisissa tehtävissä, mm. www-suunnittelijana, helpdeskissä, materiaalintuottajana ja verkko-opettajana sekä toiminut markkinoinnin parissa. Viimeisimmäksi hän on tehnyt tutkimusta Nettilukion opiskelijaprofiileista.

KUKA OLET JA MITEN LIITYT NETTILUKIOON?

Olen Mia Pesonen, opiston mediatiimin jäsen, ja voisi sanoa, että opiston sekatyöläinen, sillä olen ollut monenlaisissa työtehtävissä Otavan Opistolla vuodesta 2000 lähtien. Nettilukioon olen ollut suhteessa jo heti ensimmäisistä työpäivistäni lähtien. Tuolloin toimin www-suunnittelijana ja koodasin pitkän matematiikan kursseja käyttäen lähteenä kurssin opettajan Word-materiaalia. Lisäksi olen työskennellyt helpdeskissä teknisten pulmien ratkaisijana sekä tuottanut tietotekniikan verkko-oppimateriaalia ja toiminut tietotekniikkakurssien opettajana. Internetixin tutorinakin pyörähdin sijaistamassa työkaveriani äitiysloman ajan.

Tein juuri tutkimusta nettilukiolaisiin liittyen, joten olen ajatellut Nettilukiota päivittäin – ja melkein yölläkin :). Viime vuoden puolella Nettilukion www-sivut uudistuivat, ja toimin www-sivuston suunnitteluryhmän vetäjänä. Minulla on näppini pelissä myös verkkomateriaalien visualisoinnissa ja vuosien varrella olen tehnyt erilaisia videoita verkkokursseille yhteistyössä opettajien kanssa. Lisäksi olen toteuttanut esittelyvideoita eri tekniikoita käyttäen: välillä ohjaaja on upotettu Muikun sisälle ohjeistamaan sen käyttöä tai välilä opettaja on esitellyt tulevia ilmiöopintoja Mikkelin kaupungissa seikkaillen.

Vuosien varrella Nettilukion volyymi on kasvanut ja kurssien sisällötkin ovat monipuolistuneett, kun kurssimateriaalit sisältävät yhä enemmän kuvaa, ääntä ja videota.

MILLAISTA NETTILUKION MARKKINOINTITYÖ ON?

Tiimimme hoitaa myös Nettilukion markkinointia. Tavoitamme nettilukiolaiset parhaiten sieltä, missä he opiskelevatkin, eli netistä. Lisäksi meidät löytää usein erilaisilta messuilta, ja Nettilukion mainoksen voi bongata myös 5-tien tienvarsimainoksessa Otavan kohdalla. Nettilukiolaisten mielenkiintoisia haastatteluja voi lukea myös valmistumisten aikaan useista eri lehdistä ympäri Suomea. Tämän päivän markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa on kivaa monien mahdollisuuksien ja kanavien kokeileminen. Markkinointia voi kohdentaa juuri oikeille henkilöille. Sisältömarkkinointi ja visuaalisten elementtien hyödyntäminen, puhumattakaan liikkuvan kuvan rajattomista mahdollisuuksista, pitävät aistit hereillä ja antavat luovuudelle tilaa.

KERRO JOKIN MUISTO NETTILUKIOSTA

Muistoni Nettilukiosta liittyvät opetustehtäviin, kun toimin tietotekniikkakurssien opettajana 2000-luvun alkupuolella. Se oli mukavaa puuhaa. Sain kokea ja oppia verkko-opettajan elämää ja nähdä miten tärkeä ja tarpeellinen rooli lukiolla oli verkossa jo tuolloin.